När djuren blir sjuka..

Ibland känns det som om allt kommer på en gång...

Först vart ju Klara dålig förra lördagen,men repade som tur var på sig omgående.Hon är ju gammal och jag vet ju att man får vara glad för var dag som går nu.Hon levde dock upp otroligt i går när hon var med till mina föräldrar och fick springa på åkrarna, då jäklar var det inte stelt i benen heller.Dock sov hon hela kvällen som en gris bokstavligen då hon snarkade högt och tydligt.

Så i morse ringer Helen som vi numera har vår häst hos,och berättar att Freja är dålig vi måste genast försöka få ut veterinär....*ahhh, hjääälp!!!*

Hon hade nätt och jämt vela resa sig i morse när Helen skulle släppa ut dem och när hon äntligen kom upp var det på mycket darriga ben.....
-Hmmmmm, hästar är svåra att hitta fel på...
Hursom fick vi tag i en mycket upptagen veterinär som absolut inte hade tid att komma ut till stallet förrens på eftermiddagen.
Helen tog varje fall det säkra före det osäkra och ställde Frejas ben i iskalla vatten bad ifall hon skulle visa sig ha fång på gång,då är det bra att så snabbt som möjligt kyla ner blodkärlen som går ner till hovarna.

Och när jag nyss skickade ett SMS till henne så var hon bättre. *håller alla tummar vi har*
Men naturligtvis får veterinären gå igenom henne och kolla vad som kan vara felet.
Hovslagaren kommer också och plockar av henne skorna så hovarna får maximal blodtillförsel och cirkulation.
Det känns naturligtvis både tufft och mycket sorgligt ifall vi skulle mista henne redan,vi har ju haft henne sen hon var 1år och nu är hon 16år,men det är ingen ålder på en islandshäst.Och skulle det vara en sena i benet hon har ont i så får hon väl lov att bli promenadhäst då resten av livet om hon inte skulle visa sig klara mera.
Synd då hon är en toppen häst att rida,men huvudsak att vi får ha henne i livet ett tag till och att hon inte lider eller har ont.

Jaa det är då ett sjååå...

I går slet jag som ett djur ute i växthuset varje fall, jag fick med Björns hjälp ut alla stamrosor och övriga krukade rosor och bara det gjorde att svetten lackade.
Sen tog jag grovdammsugaren och dammsög hela växthuset som solen då låg rätt över, jaaa det lär väl ha varit 50grader där inne och när jag sjöblöt i svett hade dammsugit hela växthuset så tog jag och torkade rutorna invändigt så gott det gick.
Sen slängde jag mig i bilen ut till Storvik för att hämta stolar och bord som jag skulle ha där inne,en pidestal hittade jag också.Lite lyktor och annat lull-lull och tänk det vart riktigt fint,det fattas en blomma sen ska jag fota och visa er resultatet av en riktigt mysig liten fika hörna när regnet hänger i luften.

Jag ska i veckan föröka hinna med att åka in till Blomsterlandet och inhandla alla sommarblommor jag ska ha,hängpelargonerna till altanen på framsidan och diverse andra krukor.
Jag ska också in och göra ett arbetsbyte med Lotta.Så veckan lär väl ticka på, bara denna enormt lååånga måndag gått.

Återkommer som sagt med kort, ha det bra tills dess //Erika

Kommentarer
Postat av: Lotta-Djakartas

Nej va jobbigt med freja.. ja man kan bli tokig.. så svårt med hästarna oxå.. hundarna har man ju intill sig hela tiden, men det blir ju lite svårt att ha hästen i sängen.. hoppas hon repar sig..

Ja har varit så trött idag när ja kom hem så ja vaknade just till för att checka datorn o släcka ner.

kramar

2009-05-25 @ 23:31:38
URL: http://www.djakartas.se
Postat av: Katarina

Men herre Gud hur mycket tråkigt ska de behöva vara! Hoppas att allt går bra med Freja eran ögonsten. Ja här var det inte roligt heller när Asko kom hem från jobbet så blir Maja så glad att hon knockar honom så att de gick bitar ur bägge framtänderna. Men han kan ju som sagt prata och tala om vad det är för fel, de är värre när det är våra älskade djur... Men vi håller tummarna för att de ska gå bra för Freja! Kram

2009-05-26 @ 00:52:21
Postat av: Erica Andersson

Oj, vad tråkigt med sjuka djur. Hoppas det inte är något allvarligt med Freja. Krya på dig kram till både henne o Klara! Kram Erica

2009-05-27 @ 18:34:26
URL: http://www.123minsida.se/erica

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0