Vi är hemma igen !

Fyyy fasiken vad en vecka går fort.....
Vi har haft det helt underbart i Egypten, vi har bott på ett "All inclusive" hotell,vi har myyyst i en vecka och bara gottat oss, nåja shopping har vi ägnat oss åt på kvällarna.
Vi har bott på ett fint hotell med pool och havet precis intill.
-Åhhh gud, som vi badat och guppat runt i röda havets turkosa och helt underbara vatten.

Vi har varit på snokelsafari på en underbar paradis ö vid namn Mahmya och det var ju riktigt spännande, jaaaa vi har mått så bra och för min egen del var det jävligt motigt att åka hem från värmen och solen.
-Ahhh,jag älskar värmen och lite färg han man allt få på en vecka.
Minst tre dagar till hade jag velat stanna.

Men nu är man som sagt hemma ,med huvudet fullt av underbara minnen och roliga upplevelser som vi kommer skratta länge åt.
Vi är ju nu också man och hustru,en tanke jag har lite svårt att smälta.Inte för att det gör varken till eller från (hoppas jag).
Jaaa denna vecka har verkligen varit hur underbar som hellst.









Vi firar på hotellet..



sen middag..



och sen bar det av = ))





Hotellrummet



Utsikten från vår ballkong.
Vårt hotell område var enormt och bjöd på många olika barer och restauranger,snacksbarer där man bara kunde knäppa med fingrarna så fick du nybakade pizzor,och massor av annat smått och gott.Alkolholen var ju också gratis precis som allt annat vi mumsade i oss.





Gubben trivdes som fisken i vattnet....

...ja mé....









Som ni säkert förstår så finns det tusentals bilder tagna,jag lägger ut några idag sen lovar jag återkomma med bilder från snorklingen..


Asko har handlat en handbagage väska och gjort en riktigt bra prutaffär.






På väg mot shopping.

Foajén i vårt hotell



Vattenshowen utanför,i princip varje dag bjöds det på shower.En av dagarna var det också kobra show,som jag av naturliga (läs livrädda) skäl valde att avstå från att besöka.

Hotellområdet var så stort i sig och bjöd på så mycket (massor av barer,olika restauranger,affärer,kamelridning,ridning på ur vackra arbabhästar,tatuerare,massörer,underbart snorkelvatten direkt vid stranden,kareokee osv osv) att man lätt hade kunnat stanna enbart inne på det en hel vecka,men vi valde ju förstås att se oss om....
Och besöket i Hurghada var verkligen en upplevelse,det går inte att berätta om för det måste upplevas.Hela landet måste upplevas och det är faccinerande bara över hur olika vi människor lever 2009,vilka helt olika förutsättningar vi föds till.
Dom allra flesta som hade lyckan att över huvudtaget ha ett jobb tjänade runt 300 svenska kronor i månaden, en läkare tjänade 1400:-skr i månaden !!!!
Då är det lätt att förstå att dessa människor varken har fördomar eller saknar ödmjukhet och att vi svenskar var högt hyllade där nere och bemöttes glatt.
Naturligtvis var vissa sååå  desperat fattiga att dom blev rätt tjatiga,men vem skulle inte vara det om man hade den månads lönen.
Vår "lilla vän" som varje morgon tog emot oss i den stora matsalen med ett jätte leende , han stack vi åt (när hans chefer inte såg)nästan en hel månadslön (för oss en spottstyvel) vid vår sista måltid och naturligtvis kunde jag ju inte hålla tårarna tillbaka när han vart sååååå glad och tacksam.
-Fattar ni hur orättvist det är i världen ??
Men hur fattig dom än var så förekom inte vare sig ficktjuvar eller någon kriminalitet,utan dom pengar dom hade delade dom med sig av ,så var det bara.
Sa man när man handlade att -Nu har du fått mina sista pengar.
Då vart dom förtvivlade och velade absolut betala tillbaka och skänka det man tänkte köpa.Ingen skulle gå helt pank...

Landet är lika underbart som det är kaotiskt,det måste upplevas.
Och jag kan inte låta bli att le åt hur våra svenska myndigheter som Miljö&Hälsa och div bygginstanser skulle förhålla sig till landets syn på miljöhanteringen och byggnadskonstruktioner.
Och för mig är det en gåta hur detta folk lyckade få till dom kända pyramiderna och div andra gravar,iof för tusentals år sedan,men något om byggtekniken borde ju ha gått i arv tycker man.

Hände det inte idag så händer det i morgon eller som dom sa "inshallah", vilket betyder i runda svängar
 -när Allah vill, och det kunde ta tid kan jag lova er....

Körkort,det gick till så att man körde 100m framåt och backade tillbaka ,sen var det klart.
Lyset på bilen satt man bara på när man mötte någon,man tutade och blinkade om vägen svängde,för att ev bil bakom skulle veta att nu kom det en kurva.Hastighetsskyltar såg jag inga över huvudtaget och jag tror knappast någon brydde sig,bilarna var av blandad kvalité och att ta en "Jalla-Jalla" det var ett äventyr i sig och dom doftade allt annat än smulron och mjölk.....
Vissa av dem körde som biltjuvar andra tog det lugnare.
Jag ska i ärlighetens namn säga att jag aldrig spritat händerna så mycket som denna vecka....


Till sist vill jag säga...
-Tack mina underbara vänner för en oförglömlig vecka.

Tja,väl hemma så var man ju som sagt hemma igen och i och med det så var det dags för vardagen.Så det var bara att börja med ett pudelbad och tillhörande frisering.
I morgon väntar den andra....
Varför kan en pudelpäls inte ta semester ???
Skämt åhh sido ,det var kärlek att träffa dem igen och gissa om det i natt bli trångt i sängen.
Mmmmm, som i mysigt...
Nu ska jag njuta av svensk tv och som gräddan på moset IDOL !!!!

Kommentarer
Postat av: Annika

Tack så mycket våra vänner säger vi med!



Vi möttes av en liten William som väntat med spänning på oss. Han var finklädd- svarta byxor med pressveck, svart väst, vitskjorta och slips och kom springandes med en bukett rosor i handen.

Han visade oss en teckning som han målat, händer med ringar på- våra två och hans med en ring på den också.

Han hade beställt sin favvorätt av farmor (pasta med ost och skinksås) som han bjöd oss på. Han hade dukat fint med duk, blommor och tända ljus.Efter maten kom han bärandes på överraskningen- en chokladtårta med två guldringar av marsipan på....behöver jag säga att tårarna SPRUTADE!!!!



Kram Annika

2009-12-12 @ 09:30:04
Postat av: Annika igen

Jag glömde....Katta, hur var det att komma hem nu då?

Inte dansade väl Lillan?

(Ser framför mej hur ni ligger i soffan i en salig röra med er två och vovvarna!)

Kramar

2009-12-12 @ 09:34:04
Postat av: Erica Andersson

Välkomna hem!

Vilka underbara bilder.

Vädret här hemma var väl inte mycket att sakna... nu längtar jag efter solsken!!!

Åh, Annika, jag kommer ihåg när Mattias o grabbarna var över till mormor förra hösten utan mig, guuud så man saknade dem o vad det värmde att få krama om dom igen!

Kram Erica

2009-12-12 @ 21:32:29
URL: http://www.123minsida.se/erica
Postat av: Katarina

Ja Annika jag fick jobbigt när jag läste vilket fint mottagande ni fick av erat hjärtegull, vilken gobit han är. Ja här blev vi varmt mottagna av våra fyrbenta, de var dans på dans för en mycket LYCKLIG matte o husse. Sen var det massor med satyg här både ute och inne så nog vet vi att vi har gift oss och det sägs att det inte är färdigt än, så inte vet vi vad som komma skall... Men fy så dåliga vi blev jag med magen och ont i halsen och Asko är så dålig att han inte kan jobba idag söndag FY DET ÄR VIDRIGT. Men nu är vi HEMMA och det är sååå SKÖNT!!!! Kramar

2009-12-13 @ 13:34:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0