Piraya är sjuk : (

 Piraya är dålig och har varit hos veterinären på förmiddagen.
Hon har feber och är allmänt förvirrad.Hon som hatar vatten vill bara bada och har velat det ett tag nu.
Jag trodde i min enfald att hon bara lidit i den svåra värme som varit men trots kylan nu så vill hon fortfarande bara kyla sig.
I morse skakade hon och visade alla tecken på att må riktigt kyvens,så det var bara att styra bilen mot Gävle det och ta en akuttid.
Tonsillerna ser svällda ut och hon lider förmodligen, i bästa fall ska jag säga av en halsinfektion.Hon har dock magrat av väldigt fort, ca 4kg .Men har inte haft sådan där jätte aptit i värmen som varit.
Hon var lite uttorkad också,så det fick bli en upp vätskning av damen också.

Hon hade precis samma symtomer för ca 3år sedan, ja ganska exakt tre år sedan ska jag nog säga....
Då sprang hon som en galen travhäst efter staketet när grannen vattnade i växthuset och försökte bada på presseningar med minsta lilla vattenansamling på.
Då trodde vi hon fått en hjärnblödning minns jag, för hon blir nämligen så förvirrad och personlighets förändrad.
Men vid en närmare undersökning då ,visade det sig att hon hade en halsinfektion.
Så med penecillin slutade hon springa efter staketet och vart sitt gamla vanliga JAG igen.

Nu hoppas jag att hon även svarar på penecillinet denna gång.
Hon han dock med nu på eftermiddagen att smita ut från gården, och bara det säger ju att hon inte är som hon ska.
Hon går aldrig någonstans i vanliga fall, hennes hem är hennes borg och den lämnar hon inte i första taget inte.
Men snabbt som blixten han hon pipa iväg -Vatten vatten vatten, och hon vet vägen till sjön......

Jag tror både jag och husse han bli livrädda, och hussen slängde sig i bilen och tog den väg han trodde hon gått.

-Joooo då folk hade sett henne ,med bestämda kliv på väg ner mot sjön och undrat vad matte eller husse var.
Men nere vid sjön var hon inte !! *hjäääääälp*

-Nääää, lilla Piraya hade nämligen hittat bäcken som rinner utanför Sjögläntans Förskola.Där gick hon fram och tillbaka i bäcken och bara njöt av det kalla lortvattnet....Dinga dinga hund.

Så hussen ropade på henne och då kom hon ju och sen tog dom en tur ner till sjön för ett riktigt dopp.Och väl hemma så fick hon schamponera av sig.

Tack gode.........
Fan hon har aldrig lämnat gården så här.

Nu har hon utegångs förbud tills hon kommer på bättre tankar, vilket jag hoppas hon gör.
Hon har nyss kunnat sova varje fall, och ätit en portion mat.Hon drack även vattnet i skålen utan att försöka kraffsa ur det.

Flera gånger idag har hon fått kallt vatten med vanilj yougart i, det tycker hon om,och var det hennes sätt att få i sig vätska på så tyckte vetten att det var helt ok.

Uch jag hatar när dom blir sjuka, jag älskar mina hundar såååååå sjukt mycket att jag egentligen inte alls borde ha djur.
Jag får så ont i hjärtat när jag ser att något är fel och blir så förtvivlad när jag inte kan förstå vad som är på tok.
Och jag tror alltid det värsta, jaaaa helt ärligt tror jag att hennes njurar slutade fungera för flera veckor sedan och att hela hon är full i cancer och guuuuud vet allt dom kan få.
Uch jaaa det här är en pärs......

Men kanske har hon lugnat sig lite nu, nu går hon och lägger sig och beter sig inte alls så där sökande och virrigt.
Kanske kanske har tabletterna börjat verka liiiite.
Hon ska snart  få kvälls medecinen också.

Bluppan,med sin bästis.....Jaaa han pep en gång i tiden.Men det såg Piraya till att han slutade upp med illa kvickt.

Jaaa i torsdags kväll åkte jag ju ner till Lotta i Grällsta, vi skulle ju ställa ut hela helgen och jag åkte dit lite tidigare för att få pussa på Noel och för att hinna göra lite annat än hundar...



Hemma i Grällsta pågick det målning för fullt, det ska bli vitt, vitt,vitt....




Jollan,Lotta och jag äter tacos.Vi hade en liten tjejkväll , )

På fredagen lämnade vi av Joleen som varit hos Lotta ett par dagar och tillsammans med henne och hennes mamma Maria (kennel Kaspelix) åkte vi till Åsby för att fika och titta på allt fint som finns där.
Sen skildes vi åt och Lotta,Noel och jag fortsatte till Löta.
Nu var det blomprakt där,till skillnad mot för förra gången.....

Noel fick åka blomvagn 'he he'

Men det blev bara en ros för mig, en Bella Rosa.
Lotta köpte två, en Mozart som är en underbar myskros också ännu en till myskros som tonade i vit mot rosa,tyvärr minns jag inte namnet på den skönheten.
Sen åkte vi hem och mot kvällningen kom gubbarna hem,Jonas hade hämtat upp Björn här hemma.Jaaa sen stoppade jag första pudeln i badet och sen bara rann tiden i väg och det var läggdax.
Tidig morgon och ännu mera pudelbad och slutligen körde vi mot Köping där utställningen var.
Domare var Ann Ingram kennel Tirkane  http://www.tirkane.net/

Lovisa var 2:a i unghundsklassen ,dock utan CK : (
Bättre gick det för Emil som för dagen var en Toy och fick CK och slutade som 4:a Bästa hane.



Petter blev bästa hanvalp och slutade som BIM.



Doris var 2:a av tikvalparna


 och Gun var 3:a i juniorklassen utan CK,men det skiter hon i bara hon får vara med när Noel ska matas.
Och appropå det...
Att Lotta ammar Noel det ser jag,men va gör Veronica med Doris ?
Hon är ju ändå en hundvalp : O


Tja va ska man säga........
Inte vår dag riktigt.Men specialutställningar är alltid trevliga så det var en rätt så ok dag för det.
Dagen efter var mindre rolig, vi vaknade till spöregn och värsta stormen.Men "hundkärringar" som vi är,ger vi oss inte i första taget.....
Jooo då,det var bara att klä på sig och ge sig ut i vädret...
Noel i sin vagn och packning upp till tak i bilen, herreguuuuuud va det måtte sett ut.

In med allt, stora buren,väskor,tält,stolar och barnvagn, och resa  tält i ösregn och nordanvind är inte helt enkelt.Men bra kvinnor reder sig själv, tältet kom upp och dyng sur var jag.Huvudsak var ju att hundarna var torra ; )
Sen satt vi där inne i tältet medans storm och regn vräkte ner utan för, speakern ropade i högtalaren och berättade att man startade 20 min senare troligen pga vädret.......


Men så var det då dags för mätning av Emil och Gun, Lotta tog hundarna och jag sprang efter och höll paraplyet över dem.Gun toy men Emil dvärg idag......
Jaaa så kan det va när man är precis på gränsen.

Men som i ett trollslag så slutade det åtminstone regna precis när Emil skulle in i ringen.



Jag tyckte han förde sig riktigt fint jag och med mera päls så tror jag han kommer stå sig oavsett storleksklass.
Tja sen flöt det på, svin kallt och riktigt ruggigt.Jaaa jag ska inte sticka under stol med att jag längtade efter ett hett bad.
Doris blev BIR valp *kul*



Lovisa var 2:a i unghundsklassen idag igen och domaren kunde inte förstå vilken färg hon hade !?
-Hon är ju inte riktigt röd och hon är ju inte aprikos, va har hon för färg egentligen tittade han frågande på mig.

I bland blir jag så irreterad på mig själv, att jag är såååå jäkla väluppfostrad och rädd för att stöta mig.
För jag hade på tungan att säga
-Är du färgblind gubbjävel ! : (
Förstår du dig inte på,så bry dig åtminstone inte heller.....

Nåja summa sumarum.
Vi har haft en trevlig helg, dock blir det bara dom utställningar jag anmält till nu,Ransäter till helgen och Sundsvall helgen efter för Lovisas del.
Jag ställer av henne nu och låter henne gro igen.
Till våren klipper vi om henne och hoppas på bättre tur.


Petter får en sista puts.


Jollan var så duktig och vaktade Noel när vi inte hade tid.


Allvarliga saker det här...


Vissa var små,andra var ännu mindre *he he*


Doris


-Guuuud va stark jag är säger Veronica


Lovisa och Gun


Lill pluppen sov så gott mest hela tiden.


Go ungen har börjat le åt en


Här ska han till att säga......ja säg det..
1 månad är han nu och har ändå lååångt kvar till min egen sons födelse vikt.
Noel väger nu 3.100gr och min egen son vägde 4.600 gr när han föddes.

I morgon är det defenitivt pudelbad som står på schemat och gräsklippning.
Guuuuud hur trädgården ser ut efter helgens blåst.Jag skulle behöva metervis med snöre för att binda upp allting.

Men nu ska jag strax göra kväller,det var en tidig morgon eftersom Piraya var så orolig och en jobbig dag.
Men just nu verkar hon lugnare,mer till freds.

Ha det /Erika







Kommentarer
Postat av: Katarina

Nu får vi hålla tummar och tår för Lilla Piraya att hon blir frisk och det fort. Det värsta som finns när dom är sjuk jag vet... Men sååå fint kortet är på lilla tjejen med Noel i knät man blir varm i hjärtat av att titta på det.... Pussa på Piraya och säg att hon kryar på sig nuuu....

2010-07-26 @ 21:55:45
Postat av: Eli

Heisann

Håper det ikke er alvorlig med din lille Piraya! Man blir jo så bekymret og ser en hel masse symptomer på allt alvorlig skit som finnes. Min sambo er ganske frustrert over mine dramatiske evner med hund-sjukdom til tider :-)

Lykke til og fortsatt god sommer!

Eli

2010-07-26 @ 23:57:09
URL: http://www.kennelblackemac.com
Postat av: Lotta-Djakartas

Härlig blogg med massor av bilder kul kul!

2010-07-29 @ 21:21:32
URL: http://www.djakartas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0