Så var den lördagen till ända..

Idag vart det inte någon Söderfors resa som jag planerat, tiden har bara flugit förbi och snart är det kväller.

Jag hade som vanligt frukostbesök av mammsen och pappsen och Greger tycker ju det är så roligt att komma hit och leka med flickorna,även om han är väldigt angelägen att få åka med dem hem igen.

Jag var och köpte lite hundmat och tittade som snabbast in till Lotta som hade trimkurs för x-antal deltagare.
Sen har jag precis som vanligt badat pudlarna och allt vad det innebär.


För er som inte vet kan jag kort berätta att från det att du sätter första duschstrålen i dem så förbinder du dig till minst 1.5 timmes jobb förutsatt att det inte finns tovor.

Först ska dom schamponeras in minst två gånger och sköljas,sen är ett riktigt bra balsam AoO,låta det verka och skölja extremt noga.
Upp ur badet utan att "gnugga dem torra" och ner till fönen modell "golvfön".
För där börjar föningen, bakifrån och fram,strå för strå ska bli både snustorrt och spikrakt.
Inte ett strå får lämnas ens småfuktigt och kardan går varm kan jag säga.

Sen måste det nästan alltid klippas lite då pälsväxten är enorm,öronens toppar klippes lite och "plastas" in efter att dom oljats.
Toppen(håret på huvudet) och övrig päls oljas lätt och toppen toffsas och/eller plastas i små papiljotter vilket ska minska nötning på pälsen.
Sen ska tassar,hals och nos rakas med maskin modell mycket mindre.

Och efter två sådana här ronder så är man rätt nöjd med att bara sitta rakt upp och ner och inte göra ett skit.
I mitt fall så smakade den varma äppelkakan sagolikt som belöning efteråt.

Så att som uppfödare helt själv klara av att hålla fler än tre fullpälsade pudlar i utställningskondition är en ren bedrift som i sig borde belönas på utställning.

Gubben han är ute och stökar i regnet och verkar aldrig tröttna på att plocka och dona,just nu håller han på att tillverka ett rostorn av armeringsmatta till vackra "Summer Wine" som växt otroligt i år.

Och när han kommer in tror jag vi ska unna oss lite Thai-mat och ett glas rött till.
Men tills dess nöjer jag mig med en kopp kaffe.

Ha en underbar lördagkväll //Erika


Kommentarer
Postat av: Ullis i Hälsingland

Haha ja det där med pudelpäls är ju som det är det. Beundrar verkligen er som orkar hålla på :) LillHugo blev ju aldrig nån pälsig hund men som jag slet o försökte. Tycker att schnauzerpälsarna räcker och då är ju Athos pälsvård som en dans på rosor, herregud inge plock bara klipp.. :)

Att du orkar!

2009-09-12 @ 23:57:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0