Vardags Lyx ...

Nu är det dax att låta fantasin flöda, för nu går vi enligt mig in i den näst tråkigaste månaden på året....NOVEMBER.
Det hörs nästan på namnet hur mörk och tråkig den är.
Förutom det är den för det mesta både regning,gråmulen och iskall.

Så nu gäller det att se till att man unnar sig vardagslyxet, sådant som gör oss glad,men inte kostar så mycket.
Sånt som helt enkelt lyser uppvardagen på sitt eget lilla sätt.
Vad man gillar är ju högst personligt,men det gäller att unna sig det lilla nu,och att frossa i vardags lyxen.

Själv har jag varje fall två födelsekalas att se fram emot, dels fyller dottern år och en av mina bästisar fyller 40år så det blir verkligen något att se fram emot.
-Jaaaa där får jag två helger att gå.

Vardagen försöker jag lyxa till med dels god mat,lite godis mitt i veckan,en ny inredningstidning.
Härliga,varma bad unnar jag mig alltid,i princip varje kväll för att jag mår fysiskt bra av det i muskler och leder.Men nu spetsar jag dem med härliga badskum och ljus på kanten..



Ett glas rött framför tvn och kanske en liten fransk nougat är också vardags lyx.

En bra ljudbok att lyssna på till dom annars så tråkiga promenaderna både förgyller och kan vara riktigt spännande.Jag har en ny på G nu, "Om Jesus" av Jonas Gardell.



Jag suger lite på den än och spar liksom lite på den.

Få saker få mig att må så bra som när jag får styla om i fönstren,tänk va lite nya blommor och krukor kan göra för själen...




En lykta är heller inte att förakta och sprider både ljus och värme till själen.

Själv är jag så simpel att jag kan mysa länge på en ny och väldoftande hudlotion.
En ny och gosig filt till soffhörnan är ett måste och att tillåta sig själv krypa upp i soffan tidigare än vanligt på kvällarna.

Att köpa sig ett gott lösvikts te och en bakelse till någon gång



Inte att förglömma att pussas med sin älskade,att ibland bry sig om lite sådär extra...
Bjuda och bjudas på en liten middag eller kanske bara en varm smörgås,helt upp till var och en vad man uppskattar.

För mig är det som år efter år stått kväll efter kväll och trimmat hundar efter mitt ordinarie jobb, både roligt och mysigt att hälsa på mina vänner en helt vanlig vardag eftermiddag.
Att få umgås och prata med andra människor än mina arbetskollegor, som jag i och för sig tycker mycket om...

Helgernas frukostar vill jag också lyxa till med färskt bröd och extra gott pålägg, eller kanske frossa med våfflor,grädde och hjortronsylt...



Jaaa vad som helst bara det inte blir lika,att man inte faller in i tråkiga mönster som inte gör någon lycklig.

Jag som älskar att fota,kan tycka det tillsammans med en kopp gott te är mysigt att sätta mig med sommarens alla bilder,att trixa och trolla med dom,att sätta ramar och göra dem extra fina.
Det väcker många sköna minnen från en betydligt ljusare och roligare årstid.

Gillar man manikyr som fransfärgning,nagelvård,fotvård och massage tycker jag absolut man ska lägga allt krut på just detta denna årstid.
Detta borde jag verkligen lägga mera tid på,speciellt massagen.
Jaaa vid detta lag är jag så stel i nacken att det nog behövs en kotknackare för hästar för att få allt på rätt plats igen.

Många väljer dock att få denna tråkiga årstid att gå, genom att tillbringa den i varmare land som ex Thailand.
Men det är dyrt och väldigt få förunnat.
Och även om utlandsavkoppling är outstanding så tror jag ändå att det är det här lilla,enkla och billiga som får oss att må bra i längden.Vi måste bara tillåta oss att smålyxa mitt i vardagen,att slappa och njuta för att orka med mörkret,kylan och regnet på rutan.

Kram på er mina vänner,hoppas ni tar till er något av vad jag nu skrev och att ni unnar er.

Kommentarer
Postat av: Christina i Taxinge

Oj, va många unnsamheter du räknar upp!:-)

Skulle man unna sig allt detta skulle man ju längta efter november resten av året!:-)

Själv unnar jag mig att måla om köksluckorna...i samma färg dessutom! Håhåjaja, man e som man e eftersom man inte blev som man borde.



2009-11-02 @ 22:33:27
Postat av: Katarina

Vad härliga grejer du har i bakfickan, ja jag håller med Christna om ska göra allt de där så är november än härlig månad.... Kram

2009-11-03 @ 15:45:12
Postat av: Erika

Nja man får väl välja det man tycker passar för stunden,bara man unnar sig stunderna.

Det kanske räcker med ett par nyinköpta trosor för att känna sig gladare.

2009-11-03 @ 16:44:12
Postat av: Elin

Jag tycker om november :) Det är ju nu som "mys-månaderna" börjar och kvällarna är som gjorda för att sitta uppkrupen i soffan med en stor godisskål och titta på film eller ligga i timmar i badet med en bra bok :) Själv tänker jag plocka fram mina stickor och sticka lovika-vantar och hundkoftor, det är avkoppling på hög nivå det ;)

2009-11-03 @ 21:00:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0