Vår dagsutflykt..

Herregud sån storm det är idag,fast vi förberedde oss igår kväll så sprang vi som yra höns ute i trädgården i morse gubben och jag i bara mässingen för att rädda det som räddas kunde.
Stamrosorna som har krukor som du lär vara två för att lyfta hade vält,flera av dem.
Jag törs inte ens titta om dom är skadade.Sen var det bara att få fram blompinnar av det grövre slaget och strippor och ge dem så mycket fäste som bara går för att dom inte ska slitas av vid roten,tyvärr hade flera redan slitits av.

Näää idag blir det en riktig inne dag, funderar på om jag ska ta i tu med det stora vitrinskåpet.Plocka ut alla glas,vilket inte är några par,utan massor.....
Va ska man med alla glas till ?
Tror minsann att dottern får ta med sig lite.
Sen ska jag nog ta och bada Vilda och Märta och skrapa ull.Jaaa Märta har ju inte mycket till päls att tala om,helt ner plockad ser hon ut som en riktig nakenfis.

Nåja jag ska nog få dagen att gå.

I går gjorde gubben och jag en dags utflykt,bara han och jag och några av hundarna.Vi hade en jätte mysig dag .Vi åkte här i från vid 9.30 och hade kaffe termosen full och två stora baugetter med skagenröra och sallad med oss.
Vi hade bestämt oss för att åka kuststräckan från Gävle och ner mot Stockholm,så vi åkte över Skutskär och ner mot Forsmark, där gjorde vi första bensträckaren och gick runt för att titta lite.Jätte vackert är det ju där...









Sen for vi vidare mot Öregrund,och om Forsmark är vackert så är Öregrund Exotiskt,
medelhavskänslan innefinner sig direkt och lukten.....
-Mmmm lukten av hav,båt och restauranger precis intill havskanten.





Vi åt glass på glasscafé ,mjukglass...

Ja sen fortsatte vi och strax innan Östhammar dök första plantskole skylten upp.Vi svängde in för att kolla...
Och kommer till en liten liten plantskola som drivs av en karl som bryter på amerikanska,jätte mysigt och jätte spartanskt.Kunnandet och ordningen var det nog lite si och så med,men han var pratglad och hade kanske inte haft kunder på mycket länge.Sortimentet var mycket litet och jag kände mig nästan tvungen att handla av honom.Han visst ju inte hur trevlig han skulle vara...
Det vart en Rosa Moyesii,som blir en stor buske med åren och som ger enorma nypon.



Hur som handelsträgården var liten och mycket spartansk och inte direkt vad jag är van vid.Men mottagandet
var enormt och med stort engagemang och det möter du sällan på de större handelsträdgårdarna.

Som jag sa....-Litet  *skratt*


-Jaaa herregud.

Jaa vi tog vår ros och åkte vidare nu ner mot Norrtälje,sen ut mot kusten.Där tog vi färjan ut på Furusund
och sen färja igen ut till Ingarö.
Sagolikt vackert och man förstår ju verkligen att Stockholmarna flyr ut dit i sommar värmen.
Härlig skärgårdslant känsla med måsar som skriker,glass serveringar i gamla fiskebodar,små och stora hus mer eller mindre påkostade och stugor inlindade i klätterrosor och jasmindoften som dränker hela ön.

Vi åkte runt och bara tittade och inspirerades,sen åkte vi tillbaka till fastlandet och körde ner mot Åkersberga och sen hemmåt.
Vi skulle ha behövt flera dagar på oss så man hade kunnat köra hela vägen ner längs stockholms skärgård.
Men det var ju bara en dagsutflykt och vi hade jätte mysigt som det var.
När vi kom hem på kvällningen köpte vi hem "thai-mat" och tog oss ett glas cider.Borta bra med hemma bäst..

Näää nu ska jag dra igång lite städning här hemma.

Ha det mysigt i blåsten //Erika

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0